18 Mart 2014 Salı

Metro'da Kısa Olmayan Uzun Bekleyişler


    Efendim, İstanbul artık mitolojik yer altı krallığı HADES'in diyarı gibi toprağın altına taşınıyor.Geçen gün bir durağımız daha açıldı metro ağında.Büyükşehir Belediyesini Taksim ile hattın geri kalanına bağlayacak olan "Vezneciler" durağı da, daha hazır olamadan(yada olmadan) açıldı ve kullanıma sunuldu.
    Daha dölü bile döllenemeden, cenini alın ve hemen hızlandırılmış kurs ile onu beş-altı yaşına kadar getirin.
    Mart ayının sonunda yapılacak olan seçimler yüzünden, hükümet, siyasiler, politikacılar ve kayışı kopmuş hükümet yetkilileri varsa, bu yer altı dünyasını resmen aceleye getire getire başımıza yıkacaklar sanırım.
    Hani Boğaz'ın altından giden tünelimiz, iki kıta için dört küsür dakika deniliyordu.Hattı, en baştan sona kadar hiç gittiniz mi? Kadıköy'den başlayan "Ayrılık Çeşmesi" Ayrılmış Çeşme durağından başlayıp, karşı yakadaki "Kazlı Çeşme" Kazıklı Çeşme durağında son bulan Boğaz tünelinde yolculuk, en fazla 15-20 dakika sürüyor.Bunun içinde trenin bekleme süresi de var, özellikle Sirkeci gibi yoğun duraklarda.
    Duraklar derken, yahu kaç durağı varki garibimin? Altı üstü 5 adet.
Ne yazık ki, yer altına taşınmak ve mesafeleri kısaltmak, pek bir çözüm getirmiyor.
    Nasıl rekor kırabilirsiniz?Söyleyim size, kıçınızı yırta yırta metroya yetişir, ve hemen Boğaz tünelinin durağında inip -"Ayrılık Çeşmesi" Ayrılmış Çeşme- hemen kalkan trene biner ve kıta geçişini yaparsınız.
Sonrada, Taksim metrosunun bağlandığı "Yenikapı" durakta inip hemen bir sonraki aktarmayı yaparsınız.Bu arada manzaraları da görmelisiniz.Üzeri örtülmemiş büyük bir araç gibi düşünün yeni istasyonlarımızı.Mal, mülk ne varsa meydanda netice olarak.
    Elektrik sisteminden, yukarıdan geçmekten olan kamera kablolarına kadar ne ararsanız görebilirsiniz.

    Ehh pek tabii, daha bitirilmemiş duraklarda, tasarım yada sanat mı beklenirdi?
    Benim iş yerim Bostancı'nın yukarısında, yani metro durağına az biraz yakınım.Sorun hatları kullanmak değil, sorun hatlar arasındaki uzun olan aktarma süreleri.
    Mesela, Boğaz tünelinin en derin, cehenneme en yakın istasyonu olan Sirkeci istasyonu'na kesin inmiş yada çıkmışsınızdır.
    Bir bilimkurgucunun gözünde, Yıldızgemisi Atılgan'dan bile daha uzun bir istasyon platformu ve yüzeye ulaşmak için, kendi hesabıma göre 6-8 dakika arası süreye ihtiyaç duyulan merdiven ve yürüyüş yolu ile, o kısa denilen ve üstüne basılan yol, sonrasında tam bir işkence oluveriyor.Dikka edenlere söyleyim, Sirkeci'den henüz bir asansör yok, veya görülmedi.Ama kilo vermek için yürüyüş parkurları var.Tabii tek bir yada birkaç tren ile yetmeyen şehir nüfusu özellikle o durakta inişe geçince, durağın olağanüstü yoğunluğunu ve bunaltıcı ortamını hayal edebilirsiniz.
    Ben bile, acil bir iş için işyerimden, Vezneciler'e gitmek zorunda kaldım ve koşturarak gitmem bile 50 dakikamı aldı.Bunun metro ve boğaz tüneline ait olan süresi sadece 27 dakika.Geri kalanı ise hatlar arası aktarmada gidiyor.
    Neden, yurtdışı ülkelerdeki metro istasyonları gibi, pek çok hattı birbirine bağlamak için istasyonları üst üste yerleştiremediler ki bizim burada?
    Nasıl yapsınlar?Ortada bir imar yok, araştırma yok, doğru düzgün toprağı analiz edecek bir teknik yok.
    Zaten İstanbul'un altı, sözde Adalar'a yada diğer uzak noktalara gittiğine inanılan antik tüneller ve bozuk bir altyapı ile dolu, o kadar üst üste istasyonu nereye koysunlar?Öyle değil mi?Hemen kızmayalım.
    Aceleniz mi var?Öncelikle acele etmeyin.O kadar kalabalığın, o kadar havasız ortamın arasında sağlığınızdan olmaktansa, belli aralıkları ve trenleri bekleyin ve daha sakin gitmeye çalışın hedefinize.
    Mesela Kabataş hattı, bazı durakları, terminal durak olarak kullanıyor ve oralarda, araçları tekrar hat başına dönüyor.Aynısı, "Mebüs" metrobüs hattı içinde geçerli.Tıkış tıkış gitmeye kalkmayın, neredeyse tüm hatlar birbirine kesişmeye başladı, ilkel bile olsa.Kesişme hatlarını kullanmaya gayret edin.

İyi yolculuklar.

Hiç yorum yok: